« Vissza
[2013. december 05.]

Megkapta a típusengedélyt a CAF villamos

A Debrecen villamosvonalain közlekedtetni kívánt, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) által gyártott közúti csuklós villamosjármű próbaüzeme 2013 októberében sikeresen befejeződött. A jármű valamennyi műszaki tartalmi követelménynek megfelel, a technológiai berendezéseket és tartalékalkatrészeket a CAF leszállította, így a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal a jármű típusengedélyét 2013. december 5-én kiadta.

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. konzorciuma elvi előzetes típusengedély iránti kérelmet nyújtott be a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatalához 18 darab azonos típusú, új gyártású, utasterében egyterű, alacsony padlómagasságú, normál nyomtávolságú, 32,5 méter hosszú, 2,65 méter széles, légkondicionált, kétirányú, 221 utas szállítására alkalmas közúti csuklós villamosjármű beszerzéséhez.

A hatóság megadta az elvi előzetes típusengedélyt, így a jármű beszerzésére vonatkozó közbeszerzési eljárás elkezdődhetett. Az eljárás eredményeként Debrecen új villamosjárműveit, a technológiai berendezéseket, a tartalék-alkatrészeket, a járművezetők és a műszaki szakemberek oktatását, valamint a 3 éves teljes értékű járműkarbantartást a 2011. július 29-én kihirdetett nyertes ajánlattevő, a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) (Spanyolország, José-Miguel Iturrioz 26, 20200 Besain, Guipuzcoa) biztosítja.

A villamosjármű-flotta nettó ára 37.928.258 euró. (Támogatási arány: Európai Unió 77,14%, Magyar Állam 13,61%, Debrecen Megyei Jogú Város saját forrása 9,25%.) A járműszállítási szerződést Debrecen önkormányzata, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és a nyertes pályázó képviselői 2011. október 11-én írták alá.

Városi közúti vasúti közlekedésre szánt villamosjármű esetén az első, prototípus-jármű gyártása akkor kezdhető meg, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság az adott járműtípusra előzetes típusengedélyt adott ki. A kérelmet a CAF Debrecen önkormányzata és a DKV Zrt. konzorciuma ellenjegyzésével nyújtotta be. A hatóság a kérvény alapján megvizsgálta, hogy a járműtípus megfelel-e a jogszabályokban, műszaki előírásokban meghatározott, valamint az üzemeltetési követelményeknek. A vizsgálat eredménye alapján a hatóság 2012. március 14-én kiadta az előzetes típusengedélyt, melyben meghatározta a prototípus-jármű gyártásának feltételeit, a járműre vonatkozó tartampróbákat, a lebonyolítás feltételeit. Ez alapján két prototípus-jármű gyártása kezdődött el.

2013. május 23-án megérkezett Debrecenbe az első, 2013. június 27-én pedig a második prototípus-jármű is. A villamosok sínre helyezését követően megkezdődött a hatóság által előírt, a típusengedély kiadásához szükséges 10.000 kilométeres tesztfutás, a műszaki paraméterek ellenőrzése és a járművek dinamikus vizsgálata. A tesztfutásból 1.000 kilométert hibamentesen kellett teljesítenie a járműveknek. A próbaüzem 2013 októberében sikeresen befejeződött.

A próbaüzem lezárását követően a gyártó Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál kérelmezte a típusengedély kiadását. A hatóság a típusengedélyt az előzetes típusengedély és a prototípus jármű vizsgálata alapján adja ki. Ellenőrzi, hogy a járműtípus megfelel-e a jogszabályi, műszaki, forgalmi és biztonsági követelményeknek, a járműtípus sorozatjele és pályaszám-csoportja megfelel-e a vonatkozó előírásoknak. A hatóság a típusengedélyben meghatározza a sorozatgyártás feltételeit, az üzembe helyezés feltételeit, az üzembe helyezési eljárás rendjét.

A hatósági vizsgálat során bizonyítást nyert, hogy a CAF által gyártott közúti csuklós villamosjármű, valamint a járművekhez tartozó alkatrészek és technológiai berendezések valamennyi műszaki és tartalmi követelménynek megfelelnek, így a jármű 2013. december 5-én megkapta a típusengedélyt.

A villamospálya-hálózaton való közlekedéshez az üzembe helyezési engedély megszerzése és a nemzeti járműnyilvántartásba vétel szükséges. Az ezekkel kapcsolatos eljárást az üzemeltető DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nek kell elindítania.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság az 511-es pályaszámú jármű üzembe helyezését a típusengedély kiadásával jóváhagyta.

A 2-es villamosvonalon az üzemszerű működés várhatóan 2014 tavaszán indulhat meg.