« Vissza
[2010. március 11.]

Kezdődhet a 2-es villamos pályájának építése

Debrecen, 2010. március 11. – Az ATK-Debrecen Konzorcium építheti Debrecen új, 2-es számú villamosvonalát nettó 7,5 milliárd forintért. A tavasszal elkezdődő beruházás során új villamospálya épül a Péterfa utcától a Doberdó utcai végállomásig, a jelenlegi 1-es vonallal közös – a Petőf tér - Péterfa utca közötti szakaszon – átépítik a megállóhelyeket az új, alacsonypadlós járművek részére, és teljesen megújul a Petőf téri végállomás is.

A projekt hivatalos elnevezése: „Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal) tárgyú nagyprojekt”
Az Európai Unió Kohéziós Alapja által támogatott nagyprojekt.
Azonosító szám: KÖZOP-5.2.0-07-2008-0001

Egy évtizede foglalkozik Debrecen önkormányzata a 2-es villamosvonal kiépítésének gondolatával. Az első tanulmányterv a lehetséges nyomvonalról 2000-ben készült. A projekttel kapcsolatos tervezési munka megvalósítása érdekében 2004-ben a város – a közgyűlés döntése alapján – az I. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a Regionális Operatív Program forrásaira pályázott, s ennek révén 2006-ban elkészülhettek az első konkrét tervek, melyekben véglegesedett a nyomvonal is. Év végére elkészültek az engedélyes tervek és megkapták az építési engedélyeket.
A projekt fontossága megkövetelte, hogy Pajna Zoltán gazdasági ügyekért felelős alpolgármester vezetésével munkacsoport alakuljon a tennivalók koordinálására. A további előkészítés során – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által biztosított források felhasználásával – a tenderterv és más dokumentációk készítésére a város önkormányzata 2005. december 28-án kötött szerződést. 2006-ban közvélemény-kutatás készült a 2-es villamos nyomvonaltervének lakossági elfogadottsága és a várható utazási jellemzők felmérése céljából. A megkérdezettek kétharmada fontosnak tartotta a beruházást, s 93 százalékuk egyet értett a tervezett nyomvonallal.
A város közgyűlése 2008. január 31-én döntött arról, hogy Debrecen önkormányzata alakítson konzorciumot a DKV Debreceni Közlekedési Zrt-vel, s közösen adjanak be pályázatot az Európai Unió Kohéziós Alapja által támogatandó nagyprojektre, az új villamosvonal megépítésének támogatására. A pályázatot végül is 2008. február 29-én nyújtották be az Új Magyarország Program támogatási listája és 2007–2008. évi akcióterve alapján. A brüsszeli döntéshozóknak az új villamosvonal terveit 2008. május 28-án mutatták be Debrecenben. A magyar kormány 2008. június 18-án döntött a nagyprojekt nemzeti támogatásáról, majd 2008. június 30-án továbbította Debrecen pályázatát Brüsszelbe.
2008. szeptember 11-én írták alá a program hazai kormányzati támogatási szerződését, 2008. december 19-én pedig az Európai Bizottság – elsőként a magyar nagyprojektek közül – jóváhagyta a 2-es villamosvonal kiépítésének uniós támogatását. Ezt követően a debreceni önkormányzat 18 darab villamosjármű beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot. A gazdasági válság különböző hatásai miatt sajnos már a negyedik pályázati fordulónál tart, mely a remények szerint sikeres lesz. Ennek eredményhirdetésére várhatóan 2010 márciusában kerül sor.
A pályaépítés tekintetében viszont immár jelentős állomásához érkezett a debreceni 2-es villamosvonal kiépítését célzó közösségi közlekedési nagyprojekt. Az Európai Unió által jóváhagyott támogatási szerződésben a teljes projektre (pályaépítés és járműbeszerzés) biztosított összesen 17.569.000.000 forintos beruházási keret terhére – 2010. március 11-én Debrecen önkormányzatának és a kivitelező képviselői aláírták a villamospálya és tartozékai építésére vonatkozó vállalkozási szerződést.
A nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevője az ATK-Debrecen Konzorcium, amelynek vezetője a biatorbágyi székhelyű Arcadom Építőipari Zrt., tagjai pedig a budapesti Tóth T. D. Kft. és a debreceni Keviép Építőipari és Kereskedelmi Kft.
A villamospálya-építés szerződéses ára nettó 7.547.051.200 forint. Ennek 89,72 százaléka támogatás – ebből 76,26 százalék európai uniós, 13,46 százalék hazai kormányzati –, 10,28 százalék pedig az önkormányzati önrész.
A kivitelezés során mintegy 4 kilométernyi, a sínek között burkolt, és 4 kilométernyi nyitott vágány, 250 darab (részben közvilágítási lámpákat is hordozó) felsővezeték-tartó oszlop, 9 kilométernyi felsővezeték, 2 áramátalakító egység, valamint 31 peron épül. Útépítés 25.000 négyzetméteren, járdaépítés 2.000 négyzetméteren történik, közműkiváltásra (csatorna, víz-, gáz-, távfűtési, elektromos, távközlési, forgalomirányítási vezetékek) mintegy 9.000 méteres hosszon lesz szükség. Megújul a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai járműtelepe, s a felsorolt építési munkálatokkal érintett területeken megújul a növényzet is.
A munkaterület átadása a vonal teljes hosszán 2010 márciusának első felében történik, a tényleges építési munkák pedig a nyár végén kezdődnek el több helyszínen – természetesen a megfelelő forgalomszabályozás mellett. Az építésre két év áll rendelkezésre. A várhatóan 2012-ben és 2013-ban érkező új villamosjárművek először próbaüzemben fogják tesztelni a pályát, majd az új villamosvonal még abban az évben üzemszerűen is működni fog.